-> U bent hier:   Licht'46  - -  Proef jaren ‘20  - -  Willemsdorp 1927

VOOROORLOGS LICHTSEINSTELSEL

©2002 Gerard van de Weerd




Beveiliging Lage Zwaluwe-Moerdijkbrug 1927

Vanaf 1927 werd gebruikt gemaakt van kleurenwisselaars van de General Railway Signal Company, welke domicilie heeft in de Verenigde Staten. De aansturing van deze kleurenbrillen voldeed zeer goed en de werking was nagenoeg storingsvrij. De kleurenbril werd met behulp van gelijkstroom bediend, als de stroom in de aandrijfspoelen van richting omkeert dan beweegt de kleurelbril ook de andere kant op. Als er geen stroom door de spoel loopt, dan valt de bril door de zwaartekracht in de middenstand. Meestal is het rode seinglas aan deze stand gekoppeld, zodat bij stroomuitval het sein automatisch rood vertoond. Voor de oorlog werd niet drie, maar slechts twee standen van dit systeem benut.
De achtergrondschilden vertoonden een analoge uitvoering met de armseinen, voorseinen kregen een vierkant schild, hoofdfseinen een rond schild.

weergave lichtseinen vergelijkbaar met stand van de armseinen

voorsein hoofdsein
voorsein hoofdsein




Op 14 mei 1927 werd dit lichtseinstelsel geïntroduceerd bij het traject Lage Zwaluwe-Moerdijkbrug. Dit traject was dubbelsporig gemaakt, alleen de brug zelf bleef nog enkelsporig.
U kunt de beveiliging hier zelf uitproberen.



          
Dv   D1/D2 B2 B1 Dv richting Av A2/A3 C2 C3
Wd   Wd Wd Wd LZW Wd Wd Wd Wd