VERTAKKINGSSEINEN II

seinen voor drie of meer sporen


©2005 Gerard van de Weerd


Na het voorgaande is de betekenis van vertakkingsseinbeelden voor drie of meer sporen te verklaren. Het voorsein geeft ook hier alleen maar een snelheidsbeperking weer, het eigenlijke vertakkingsbeeld wordt door het betreffende hoofdsein aangegeven. Om duidelijkheid te bevorderen beperkt men het seinbeeld tot maximaal vier seinarmen. Bij grote emplacementen wordt het vertakkingsseinbeeld preciezer aangegeven met behulp van richtingsseinpalen.

voorsein hoofdsein
seinhandel links seinhandel midden seinhandel rechts


Onveilig, stoppen

nachtsein
 

Vertakkingsbordesseinen met drie of meer bovenpaaltjes kunnen op een paalvoet of van een vakwerkmast voorzien zijn.



1
[Klik voor vergroting]
2
[Klik voor vergroting]
3
[Klik voor vergroting]
4
[Klik voor vergroting]
5
[Klik voor vergroting]
6
[Klik voor vergroting]
1.

Het inrijsein voor een aftakking naar drie richtingen. Alle sporen kunnen met hoge snelheden bereden worden, als he tmaar niet boven de 40 km/h uit komt. Vroeger was blijkbaar meer dan tegenwoordig toegestaan.
Schaesberg, augustus 1979

2.

Standaard uitvoering van een vertakkingssein voor drie sporen. Het middelste paaltje betreft het doorgaande hoofdspoor, het voorsein is voor de volgende hoofdsein, de beide aftakkende sporen dienen met lagere snelheid genomen te worden.
Rotterdam, augustus 1981

3.

Drie seinarmen volgens stelsel 1932. De baken kondigt het volgende voorsein al aan.
Gorinchem, maart 1981

4.

Het inrijsein voor binnenkomst bij het station van Alkmaar.
Alkmaar, juni 1980

5.

Nog een standaard uitvoering van een constructiebordes vertakkingssein.
Heerenveen, augustus 1982

6.

In het Spoorwegmuseum is nog de fraaie vakwerkconstructie van het vertakkingssein te bekijken.
Utrecht, juni 2005



Bordessen met vier bovenpaaltjes zijn nagenoeg allemaal uitgevoerd als vakwerkconstructie. Is het echt nodig om meer vertakkingen aan te geven, dan doet men dit op het emplacement zelf en wel bij de wissels, welke de sporen splitsen.
Ook kan in dergelijke situaties van seinbruggen gebruik gemaakt worden. Maar ook daarbij gebruikt men per vertakkingsbeeld maximaal vier vertakkingsseinen, want anders zou de machinist vanuit zijn rijdende trein niet voldoende tijd kunnen hebben om te bepalen welk sein bij welke rijrichting hoort.


voorsein hoofdsein
Onveilig, stoppen
nachtsein