Treinsamenstellingen voor de rijtuigen plan D
(binnenland)

Last edited Januari 16, 2010
door Gerard van de Weerd

treinsamenstelling
    downloaden als pdf-bestand




In mei 1951 werden de exprestreinen van het westen naar het noorden en oosten uitgevoerd met het turkooise getrokken materieel plan D.
Driemaal per dag reed er een exprestrein naar Groningen/Leeuwarden. Deze trein vertrok uit respectievelijk Amsterdam CS, Rotterdam-Maas en Den Haag SS. In Meppel werd de trein gesplitst in een Gronings en in een Leeuwardens deel.

Beweeg over onderstaand plaatje voor de exprestreinen bestaande uit het turkooizen materieel voor de verbindingen tussen het westen en noorden van Nederland bij de invoering van de zomerdienst van 1951.

Cd9 Cd9 Cd9 ABd8ü RDd RDd ABd8ü Cd9 Cd9 eloc
Cd9 Cd9 Cd9 ABd8ü RDd RDd ABd8ü Cd9 Cd9 eloc
Cd9 Cd9 Cd9 ABd8ü RDd RDd ABd8ü Cd9 Cd9 eloc
  Cd9 Cd9 Cd9 ABd8ü RDd stoomloc 3900
  RDd ABd8ü Cd9 Cd9 stoomloc 3700
  Met ingang van de zomerdienst 1951 reed er driemaal per dag een exprestrein vanuit het westen van Nederland naar het noorden.
De trein vertrok achtereenvolgens uit Amsterdam CS, Rotterdam DP of Den Haag SS.

Het geheel was samengesteld met turkooise rijtuigen plan D.
 
In Gouda werd toen nog niet samengevoegd/gesplitst. Dat gebeurde pas in Meppel.
Er werden stoomlocs voor de trein geplaatst, die het ene treindeel naar Groningen brachten en het andere deel naar Leeuwarden.
Met ingang van 19 mei 1952 was de hele lijn naar het Noorden geëlektrificeerd en konden de elocs ook over dit laatste deel doorrijden.
Tot die tijd nam de stoomtractie de diensten waar. Als tractie werden locs gebruikt van de 3700, 3900 of de 4000 serie.




Treinsamenstellingen 1951

Alle stammen zijn zuiver turkoois, vanaf eind 1951 waren ook de DV en de Post turkoois geschilderd.
De DIV 'en zijn nooit turkoois geweest.

exprestrein Amsterdam-Maastricht.   1951

loc C9 C9 AB8 RD AB8 C9 C9 DV

exprestrein Amsterdam-Enschede.   1951

loc AB8 AB8 RD C9 C9 C9

exprestrein Rotterdam-Maastricht.   1951

loc AB8 RD C9 C9 C9 C9 P 7011

exprestrein Rotterdam-Maastricht.   1951

loc AB8 RD C9 C9 C9 C9 P 7911

trein 136 Zwolle - Rotterdam.   1951

loc AB8 C9 DIV RD AB8 C9 C9

exprestrein 22 Enschede-Amsterdam   1951

loc AB8 C9 DIV RD AB8 C9 C9

sneltrein Amsterdam - Maastricht   1951

loc 1000 PIV Cd10 AB8 DIV C9 C9 AB8 RD C9 C9

trein 136 Zwolle-Rotterdam   1952

loc C12c C12c C12c AB9 bolkop DIV RD AB8 C9 C9 C9

trein 38 Maastricht-Amsterdam   1952

loc DV C9 C9 AB8 WL CIWL AB8 C9 C9

Amsterdam-Maastricht   1952

loc C9 C9 AB8 RD C9 C9 DV

trein 1149 Amsterdam-Dordrecht 1952

loc P (hout) DIV C12c C7151 C12c P (hout)




Treinsamenstellingen 1954

Tussen 1953 en 1958 verdween langzaam maar zeker de turkooize kleur en werden alle rijtuigen blauw geschilderd. Kleurcombinaties van groen, turkoois en blauw kwamen zeker voor. De restauratierijtuigen waren in 1955 allemaal al in Berlijns-blauw geschilderd. De postrijtuigen hebben het langst rondgereden in het turkoois, de laatste tot aan 1958 toe.

exprestrein Amsterdam-Maastricht.   1954

loc C9 C9 AB8 RD AB8 C9 C9 DV

exprestrein Amsterdam-Enschede.   1954

loc AB8 AB8 RD C9 C9 C9

exprestrein Rotterdam-Maastricht.   1954

loc AB8 RD C9 C9 C9 C9 P

  1954

loc C12c AB RD AB8 C9 C9
  C 6400 ovaalramer AB plan D plan D plan D plan D

trn 12 Leeuwarden-Amsterdam   1954

loc   P RD AB8 C9 C9 C9 C9




Treinsamenstellingen begin jaren '60

Door de instroming van de rijtuigen plan E en het elektrische stroomlijnmaterieel '54 veranderde de inzet van de rijtuigen plan D.
De ovale ramen rijtuigen, de oude D-trein rijtuigen en de oude Bolkoprijtuigen voldeden niet meer aan de hedendaagse eisen welke aan internationale verbindingen gesteld worden. Vanaf 1958 verdwenen ze langzaam maar zeker uit deze diensten en kregen aanpassingen voor het binnenlandse vervoer.
De nieuwe internationale inzet kwam nu (samen met de plan K-rijtuigen) te liggen bij de plan D-rijtuigen. Hun werkterrein betrof nu het verzorgen van de grensoverschrijdende diensten naar België, Luxemburg, Frankrijk, Duitsland en Zwitserland.   Wat ze verder ook nog enkele jaren bleven uitvoeren was:


exprestrein Amsterdam-Enschede.   1955 tot 1962     (3 stammen)

versterking
 
loc DV A8 RD B9 B9 B9 B9   A8 B6150 (D-trein'32) P
 
loc BD6800 A8 RD B9 B9 B9 B9   A8 B6150 (D-trein'32) P

buitenland verkeer, trein D138   Basel - 's Gravenhage 1958

loc AB B B B B B5D
NS NS NS NS NS SNCF

trn D271   1958 (winterperiode 1958-1959)

loc DIV A8 B9 B9 A3B5 WR PIV
  D plan D plan D plan D plan K CIWL plan D

sneltrein Amsterdam - Enschede     D7600(of BD6800)-A7700-RD7650-4xB7800 1962

loc DIV A RD B B B B

sneltrein Amsterdam - Nijmegen:     1962

loc A9 (6001) WRD B9 B9 B9
  bolkop plan D Dtrein 1932 Dtrein 1932 Dtrein 1932

Winterdienst sneltrein Amsterdam-Enschede  1963

versterking
    
loc A8 WRD B B B B   A9 (6001) AB8 B9 B9
  plan D plan D Dtrein 1932 Dtrein 1932 Dtrein 1932 Dtrein 1932   bolkop D-trein'32 blokkendoos blokkendoos

sneltrein Amsterdam-Enschede 3 stellen van elk 3B 6111-RD6950-A6500     1964 - 1968

versterking
    
loc B10 B10 B10 RDz A8b   AB8 B9 B9
  bolkop bolkop bolkop plan E plan E   Dtrein 1932 blokkendoos blokkendoos

Vanaf 1968 worden de ritten Amsterdam-Enschede overgenomen door rijtuigen plan E.
Samenstelling hiervan wordt: B6600 - B6600 - A6500 - RD6950.





Treinsamenstellingen 1970


trein 816   sneltrein Eindhoven-Amsterdam
maandags

loc D B9 B9b B9b A8 B9b B9b
  stalen DIV plan D plan E plan E plan D plan E plan E


trn 122   Groningen - Amsterdam ( niet op vrijdag, niet op zon- en feestdagen)

loc B9b A8 A8b RDz B9b B9b B9b B9 A3B5
  plan E plan D plan E plan E plan E plan E plan E plan D plan K

trn 122   Groningen - Amsterdam ( alleen vrijdags)

loc B9b A8 A8b RDz B9b A3B5 B9b B9b B9b
  plan E plan D plan E plan E plan E plan K plan E plan E plan E

trn 162   Groningen - Amsterdam ( niet op zon- en feestdagen)

loc B9b A8 A8b RDz B9b B9 B9b B9b
  plan E plan D plan E plan E plan E plan D plan E plan E

trn 178   Groningen - Amsterdam ( niet op zon- en feestdagen, de Post reed niet op maandag)

loc post B9b A8 A8b RDz B9b B9b B9b
  plan E plan E plan D plan E plan E plan E plan E plan E




Tot slot

De laatste jaren voor plan D. Tot aan hun afvoer in 1979 hebben de rijtuigen plan D nog dienst gedaan in internationale treinen naar
Luxemburg, Milaan, Parijs, Berlijn, Warschau, zij het in de latere jaren steeds vaker als versterkingsrijtuig.

trn 2525   Den Haag - Venlo/Heerlen 1978
niet op vrijdag

loc B10 B10 A3B5 DIV A3B5 A8 B9

trn 2525 vrijdags

loc B10 B10 A3B5 DIV A3B5 A3B5 B9

trn 14716 Uitgeest - Amsterdam   loc+B9+B9+A8+Venlose stam

De Venlose stam met enkele bejaarde plan D's werden nog tijdelijk ingezet voor het spitsvervoer.
loc B9 B9 A8 A3B5 A3B5 B10 B10
  plan D plan D plan D plan K plan K plan N plan N