lichtsein stelsel'46 Harderwijkp

LICHTSEINSTELSEL '46

©2021 Gerard van de Weerd


Station Harderwijk


Harderwijk situatie 1974
Station Harderwijk werd in 1863 geopend en maakte deel uit van de NCS-spoorlijn Utrecht - Zwolle.
In 1983 en in 2018 werden de oude stationsgebouwen door nieuwe vervangen.
De electrificatie van de Veluwelijn kwam gereed op 20 mei 1951 en was tegelijkertijd voorzien van seinen volgens stelsel 1946.
Tussen Harderwijk en Nunspeet was een automatisch blokstelsel met lichtseinen van het stelsel 1946.
Tussen Harderwijk en Ermelo was een automatisch blokstelsel met lichtseinen van het stelsel 1946 met beveiligd linkerspoor rijden.
De seinen, genummerd in de 800-serie zijn automatische blokseinen.
Al deze lichtseinen deden dienst tussen 1951 en 1977

Op dit moment is er een NX beveiliging welke bediend wordt vanuit Zwolle.




104 116 863P 865P <-- naar Ermelo 813P 811P 102 112 110 naar Nunspeet -->









Invoeringstelsel46  <->  eenhoogtesein  <->  driehoogtesein  <->  Driebergen  <->  HerfteAansluiting  <->  Halfweg  <->  ’t Harde  <->  Harderwijk  <->  Maarssen  <->  Velp  <->  Zutphen  <->  Zwolle  <->  goederenseinen
Copyright 2024 door Gerard van de Weerd