LICHTSEINSTELSEL '46

©2021 Gerard van de Weerd


Herfte Aansluiting


Herfte was vroeger een stopplaats aan de spoorlijn Zwolle - Ommen.
In 1907 werd het baanvaak Zwolle - Meppel uitgebreid naar dubbelspoor. Om het treinverkeer van de aansluiting Herfte te beveiligen wordt daar een seinhuis geplaatst.
Na de armseinen was er tussen 1952 en 1978 een beveiliging met lichtseinen stelsel '46 aanwezig. De post T bediende de wissels 2 en 3 en de lichtseinen 106 t/m 114.
Begin jaren '80 werd het seinhuis verwijderd. Op dit moment (anno 2020) wordt een deel van de baan van Herfte naar Dalfsen - Mariënberg dubbelsporig gemaakt.
Hieronder is de situatie jaren '50 /'60 weergegeven.
Tussen Herfte Aansluiting en Zwolle ligt de beweegbare brug over de Nieuwe Wetering. Deze brug werd bediend door de brugpost Nieuwe Wetering.
De seinen 102 en 104 werden bediend vanuit de brugpost in samenspraak met post V van Zwolle.



102 106 naar Dedemsvaart en Dalfsen --> 112   104 108   110 114 <-- van Dedemsvaart/Dalfsen naar Zwolle
   











Invoeringstelsel46  <->  eenhoogtesein  <->  driehoogtesein  <->  Driebergen  <->  HerfteAansluiting  <->  Halfweg  <->  ’t Harde  <->  Harderwijk  <->  Maarssen  <->  Velp  <->  Zutphen  <->  Zwolle  <->  goederenseinen
Copyright 2024 door Gerard van de Weerd