-> U bent hier:   Stroomlijn  - -  elektrisch  - -  mat ’36-4


Het elektrische stroomlijnmaterieel

materieel '36 - 3


Last edited May 8, 2004 door Gerard van de Weerd


Drierijtuigstellen mat'36 serie 600



CDk
bakcode:
306.001 t/m 306.037
baklengte: 24603 mm
Ce
bakcode:
307.001 t/m 307.037
baklengte: 22750 mm
Bk
bakcode:
308.001 t/m 308.037
baklengte: 24603 mm

Laat de trein rijden !


serie ElD3    601 - 637
ontwerpsnelheid 125 km/h dienstsnelheid 110 km/h
lengte: 74,2 m gewicht: 143 ton
vermogen 8 x 165½ = 1324 kW 9,2 kW/ton
zitplaatsen 2e klas: 48 zitplaatsen 3e klas: 144


Gelijk met de El2-bestelling hebben de Nederlandsche Spoorwegen in 1936 37 stuks driewagenstellen besteld. Ook deze serie met de nummers 601 - 637 werden in 1937 en 1938 afgeleverd. In tegenstelling tot de El2-tjes kreeg hier ieder rijtuig zijn eigen draaistellen. De beide koprijtuigen, de Bk (tweede klasse) en de CDk (derde klasse met een bagageafdeling) werden gebouwd door Beijnes in Haarlem, het tussenrijtuig, de Ce, door Allan in Rotterdam. De elektrische installatie werd verzorgd door Heemaf uit Hengelo. Kortom, 100% Nederlandse treinstellen. De aandrijving met elektromotoren bevonden zich in allebei de draaistellen van de koprijtuigen. Het tussenrijtuig was uitgerust met een reservepantograaf, welke gebruikt kon worden als een van de beide anderen niet werkte (vandaar de benaming Ce). De ElD3 'en waren in eerste instantie bestemd voor het middennet (Amsterdam/Rotterdam - Arnhem/Eindhoven). De maximum snelheid bedroeg 125 km/h bij een treingewicht van 143 ton. De treinen gaven zitgelegenheid aan 48 personen tweede klasse en 144 personen derde klasse. De passagiersdeuren waren allemaal als schuifdeuren uitgevoerd. De vrije doorloopruimte bij deze smalle deuren bedroeg daarbij net als bij de El2's 60 hele centimeters.


Rijtuigindeling:


CDk

Naast de bagageruimte met een laadvermogen van 2500 kg bevatte dit rijtuig twee 3e klasse afdelingen, eenmaal als roken en eenmaal als niet roken.

Ce

Hier waren de toiletten gesitueerd. Verder twee grote 3e klasse afdelingen voor 80 zitplaatsen, eenmaal als roken en eenmaal als niet roken. De 3e klasse afdelingen waren bekleed met donkergroen bedrukt linnendoek. Bij revisies in de jaren '50 werd dit vervangen door effen grijsgroen skai bekleding.

Bk

Ook hier waren twee toiletten aanwezig. Verder omvatte het interieur vier 2e klasse compartimenten met 6 zitplaatsen en een twee open afdelingen met elk 12 zitplaatsen. Alle banken waren voorzien van donkergrijze trijp met een soort tijgerstreepdessin. Bij revisies in de jaren '50 werd dit vervangen door lichtgroen pluche in ruitjesmotief.

De afdelingen werden verlicht door 60W gloeilampen.




Nummering

Elk rijtuig heeft een eigen uniek nummer, een zogenaamd bakcodenummer. Voor de CDk was dit 306.001 tot en met 306.037, voor de Ce 307.001 tot en met 307.037 en voor de Bk 308.001 tot en met 308.037. Ondanks treinstelvernummeringen bleef dit bakcodenummer altijd gekoppeld aan het betreffende treindeel.


Treinstel
nummers
Bakcodenummering
Treinstel
nummers
Bakcodenummering Treinstel
nummers
Bakcodenummering

in dienst CDk Ce Bk   
in dienst CDk Ce Bk   
in dienst CDk Ce Bk
601 1937 306.001 307.001 308.001 613 1937 306.013 307.013 308.013 625 1938 306.025 307.025 308.025
602 1937 306.002 307.002 308.002 614 1937 306.014 307.014 308.014 626 1938 306.026 307.026 308.026
603 1937 306.003 307.003 308.003 615 1937 306.015 307.015 308.015 627 1938 306.027 307.027 308.027
604 1937 306.004 307.004 308.004 616 1937 306.016 307.016 308.016 628 1938 306.028 307.028 308.028
605 1937 306.005 307.005 308.005 617 1937 306.017 307.017 308.017 629 1938 306.029 307.029 308.029
606 1937 306.006 307.006 308.006 618 1938 306.018 307.018 308.018 630 1938 306.030 307.030 308.030
607 1937 306.007 307.007 308.007 619 1938 306.019 307.019 308.019 631 1938 306.031 307.031 308.031
608 1937 306.008 307.008 308.008 620 1938 306.020 307.020 308.020 632 1938 306.032 307.032 308.032
609 1937 306.009 307.009 308.009 621 1938 306.021 307.021 308.021 633 1938 306.033 307.033 308.033
610 1937 306.010 307.010 308.010 622 1938 306.022 307.022 308.022 634 1938 306.034 307.034 308.034
611 1937 306.011 307.011 308.011 623 1938 306.023 307.023 308.023 635 1938 306.035 307.035 308.035
612 1937 306.012 307.012 308.012 624 1938 306.024 307.024 308.024 636 1938 306.036 307.036 308.036

637 1938 306.037 307.037 308.037


Vierrijtuigstellen

In de meidagen van 1940 werd het ElD3 stel 619 bij een luchtaanval in Rotterdam getroffen door een voltreffer en daarbij onherstelbaar vernield.
Gezien het hoge motorvermogen van 9,25 kW/ton was er bij het ontwerp al rekening gehouden met een extra tussenbak voor de derde klasse teneinde meer reizigerscapaciteit te creëren. Bij Allan in Rotterdam werden de 36 tussenbakken gebouwd, die qua indeling overeen kwamen met het Ce rijtuig, dus een compleet rijtuig derde klasse voorzien van 80 zitplaatsen. Dit rijtuig kreed geen pantograaf en de schuifdeurconstructie was gemoderniseerd. De ombouw en samenvoeging tot een compleet treinstel geschiedde niet op nummer, maar op revisiedatum.
In 1942 bij Vleuten werd bij een botsing van treinstel 636 de CDk-bak en de Ce-bak onherstel vernield. Werkspoor kreeg opdracht om hiervoor twee nieuwe bakken te maken, welke een B achter hun nummer kregen. De bakcodenummers hiervan werden 306.038 en 307.038. Alleen de plaatsing van de dakventilatoren en afwijkende schuifdeuren is anders ten opzichte van de oorspronkelijke serie.

CDk
bakcode:
306.001 t/m 306.037
baklengte: 24603 mm
C
bakcode:
310.001 t/m 310.036
baklengte: 22750 mm
Ce
bakcode:
307.001 t/m 307.037
baklengte: 22750 mm
Bk
bakcode:
308.001 t/m 308.037
baklengte: 24603 mm

Trein rijden !


serie ElD4    601 - 637
ontwerpsnelheid 120 km/h dienstsnelheid 110 km/h
lengte: 96,86 m gewicht: 181 ton
vermogen 8 x 165½ = 1324 kW 7,3 kW/ton
zitplaatsen 2e klas: 48 zitplaatsen 3e klas: 224



Schadeherstel

De oorlog heeft ook deze serie niet onbemoeid gelaten, veel stroomlijnmateriaal werd vernield en getransporteerd naar het buitenland. In 1945 bleek dat slechts 30 bakken in Nederland waren overgebleven, 112 stuks waren naar het buitenland verdwenen !
Na de bevrijding werd met voortvarendheid aan reparatie van de restanten begonnen. Dat houdt ook in dat allerlei bakken gecombineerd tot een compleet treinstel worden teneinde zo snel mogelijk weer een trein de baan op te kunnen sturen. Deze renovatie geschiedde door Werkspoor, Allan, Beijnes en de NS werkplaats Haarlem. In 1945 werd zelfs treinstel 640 de baan opgestuurd, bestaande uit CDk607 + C607 + Ce616 + CDk610. Eén van deze CDk's fungeerde als BDk rijtuig zonder verdere aanpassingen aan het interieur. In 1949 beschikte men over voldoende herstelde bakken om deze afwijkende trein aan te passen. Vanaf die periode was de samenstelling CDk603 + C607 + Ce616 + Bk620. Na 1950 ging dit als treinstelnummer 602 door het leven.
Als treinstelnummer werd in principe uitgegaan van de nummers van de 3e klassen groep. In de tabel is te zien dat van deze afspraken wel eens afweken moest worden.
Niet alle aanwezige bakken kwamen voor herstel in aanmerking. Deze renovatie duurde van 1945 tot 1950. Hierdoor bereikte men dat 25 complete treinstellen geformeerd konden worden. Om weer tot een gesloten nummerserie te komen werden de hoogste aanwezige treinnummers omgezet naar de laagste niet ingevulde nummers.

Toen alle gerepareerde bakken weer hun diensten draaiden, bleven er nog vier over, namelijk de Bk 627, Bk 607, C 613 en CDk 610. Men besloot om de Bk 627 alsnog te slopen en de overige drie bakken te formeren tot een complete ElD3-trein. Deze kreeg als nummer 461 mee (het zogenaamde "Restantenstel"). Een andere bijnaam hiervoor was "Concertbak", omdat deze trein veel gebruikt werd door het concertgebouworkest wanneer zij op tournee waren. Het middenrijtuig, de C werd voorzien van een pantograaf en elektrische apparatuur en werd derhalve een Ce. Ook het interieur werd flink aangepakt, de derde klasse bekleding werd gelijk aan die van de tweede klasse waardoor het complete stel facultatief 2e/3e klas (na 1956 1e/2e klas) inzetbaar was. De kleurstelling van deze trein bleef vooroorlogs, dat wil zeggen donkergroen met rode biezen en aluminiumkleurig dak en schortbeplating. Tot aan de buitendienststelling op 16 september 1964 heeft het stel in deze uitmonstering gereden.


Grasso stel


Stel 619 (de oude 629) werd in juli 1967 gesloopt, maar de feitelijke buitendienststelling was al eerder. Van oktober '66 tot juni '67 werd dit stel verhuurd aan de luchtdruk- en pompenfirma Grasso uit 's Hertogenbosch. De Be-bak werd eruit gehaald en de overblijvende drie bakken werden oranje geschilderd en voorzien van de tekst 'Perslucht Expres Europa'. Getrokken door een loc van de 2200-serie trok de trein door heel Nederland en bleef overal enige dagen staan aan de perrons van vele stations in Nederland

Ga rangeren met het Grasso treinstel !        



Vernummeringen


Treinstel
nummers
Bakcodenummering Afkomstig van
num
mer
in
dienst
CDk (1942)
C
Ce Bk CDk C Ce Bk
Bijzonderheden wederopbouwperiode in 1950 afvoer
601 1937 306.001 310.018 307.001 308.001 601 601 601 601
In dienst 12-1946 601 1965
602 1937 306.002 310.016 307.002 308.002 602 602 602 602

vermist
1943 306.002 310.016 307.002 308.036 602 602 602 636
Afgevoerd 10-08-1949 als vermist. - - 1948
603 1937 306.003 310.001 307.003 308.003 603 603 603 603

1944? 306.030 310.001 307.003 308.003 630 603 603 603
C + Ce + Bk sloop 24-08-1948 - - 1948
604 1937 306.004 310.014 307.004 308.004 604 604 604 604
In dienst 06-1945 - 1e herstelde ElD4 serie 600 604 1968
605 1937 306.005 310.013 307.005 308.005 605 605 605 605

1944 306.034 310.013 307.005 308.005 634 605 605 605

1950 306.034 310.013 307.005 308.011 634 605 605 611
In dienst eind 1950 605 1964
606 1937 306.006 310.010 307.006 308.006 606 606 606 606
Begin 1942 in dienst met 310.010 (606)
1942 306.006 310.025 307.006 308.006 606 623 606 606
310.025 bestemd voor 623 maar 10-06-1942 in 606 geplaatst
1943 306.006 310.025 307.006 308.002 606 623 606 602
In dienst 07-03-1950 606 1965
607 1937 306.007 310.003 307.007 308.007 607 607 607 607

1943? 306.007 310.003 307.016 ???.??? 607 607 616 ???
Bk 607 naar 616. Geen andere Bk vernummerd in 607 opgedeeld
608 1937 306.008 310.004 307.008 308.008 608 608 608 608

1946 306.008 310.004 307.008 308.006 608 608 608 606
In dienst 13-11-1946 608 1970
609 1937 306.009 310.006 307.009 308.009 609 609 609 609

1947 306.009 310.006 307.009 308.008 609 609 609 608
In dienst eind 1947 609 1964
610 1937 306.010 310.002 307.010 308.010 610 610 610 610

1943 306.020 310.002 307.010 308.010 620 610 610 610
In dienst 14-05-1948 610 1964
611 1937 306.011 310.015 307.011 308.011 611 611 611 611
CDk + C + Ce sloop 04-03-1948 - - 1948
612 1937 306.012 310.009 307.012 308.012 612 612 612 612

1944 306.005 310.009 307.012 308.006 605 612 612 606

1950 306.005 310.009 307.012 308.016 605 612 612 616
In dienst 22-07-1950 612 1965
613 1937 306.013 310.007 307.013 308.013 613 613 613 613

1943 306.013 310.035 307.013 308.024 613 629I 613 624

1943?
310.007


613


Komt pas na 1945 weer in beeld als Ce 461 (307.039)
1950 306.038 310.035 307.038 308.029 636II 629I 636II 629
In dienst begin 1950 613 1966
614 1937 306.014 310.022 307.014 308.014 614 614 614 614
In dienst 09-1947 614 1964
615 1937 306.015 310.008 307.015 308.015 615 615 615 615
Afgevoerd 10-08-1949 als vermist. vermist
616 1937 306.016 310.005 307.016 308.016 616 616 616 616

1943 306.016 310.005 307.007 308.007 616 616 607 607

1945 306.016 310.005 307.007 308.005 616 616 607 605
In dienst 12-1945 616 1967
617 1937 306.017 310.026 307.017 308.017 617 617 617 617
Samenstelling heeft alleen op papier bestaan
1942 306.017 310.011 307.017 308.017 617 631 617 617
Direct in dienst met 310.011 (C 631)
1943 306.017 310.011 307.017 308.022 617 631 617 622
Afgevoerd 10-08-1949 als vermist. vermist
618 1938 306.018 310.023 307.018 308.018 618 618 618 618

1943 306.022 310.023 307.018 308.020 622 618 618 620
CDk (ex-622) +C + Ce sloop 04-03-1948 - - 1948
619 1938 306.019 n.v.t. 307.019 308.019 619
619 619
Als ElD 3 gesloopt 26-06-1940 oorlogsschade Rotterdam - - 1940
620 1938 306.020 310.017 307.020 308.020 620 620 620 620

1943 306.023 310.017 307.020 308.018 623 620 620 618
Afgevoerd 10-08-1949 als vermist. vermist
621 1938 306.021 310.030 307.021 308.021 621 621 621 621

1943 306.021 310.030 307.021 308.037 621 621 621 637

1943?


308.021


621
Bk 621 niet vernummerd, afgevoerd 10-08-1949 als vermist. 621 1964
1950 306.021 310.030 307.021 308.037 621 621 621 637
In dienst medio 1950
622 1938 306.022 310.019 307.022 308.022 622 622 622 622

1944 306.012 310.031 307.022 308.033 612 634 622 633
In dienst 08-11-1945 622 1964
623 1938 306.023 310.025 307.023 308.023 623 623 623 623
Samenstelling heeft alleen op papier bestaan
1942 306.023 310.010 307.023 308.023 623 606 623 623
Direct in dienst met 310.010 (C 606)
1943 306.020 310.010 307.023 308.023 620 606 623 623

1943 306.010 310.010 307.023 308.023 610 606 623 623
1944: zware brandschade Ce + Bk opgedeeld
624 1938 306.024 310.033 307.024 308.024 624 624 624 624

1943 306.024 310.033 307.024 308.013 624 624 624 613
Afgevoerd 10-08-1949 als vermist. vermist
625 1938 306.025 310.021 307.025 308.025 625 625 625 625

1944? 306.025 310.021 307.025 308.034 625 625 625 634
In dienst 12-1946 625 1970
626 1938 306.026 310.029 307.026 308.026 626 626 626 626
In dienst begin 1950 - nieuw nr: 624 624 1965
627 1938 306.027 310.028 307.027 308.027 627 627 627 627
CDk +C + Ce sloop 04-09-1947 - Bk over, sloop ± 1951 vermist
628 1938 306.028 310.024 307.028 308.028 628 628 628 628
Ce + Bk afgevoerd 10-08-1949 als vermist.
1947 306.028 310.024 307.013 308.024 628 628 613 624
In dienst 26-04-1947 - 1950 nieuw nr: 623 623 1967
629 1938 306.029 310.035 307.029 308.029 629 629 629 629

1943 306.037 310.036 307.029 308.029 637 629II 629 629
629II was C 636
1943 306.037 310.036 307.029 308.009 637 629II 629 609
in dienst medio 1946 - 1950 nieuw nr: 619 619 1967
630 1938 306.030 310.034 307.030 308.030 630 630 630 630

1944? 306.003 310.034 307.030 308.030 603 630 630 630
In dienst begin 1947
1950 306.030 310.034 307.030 308.030 630 630 630 630
In dienst eind 1950 als 620 620 1961
631 1938 306.031 310.011 307.031 308.031 631 631 631 631
Samenstelling heeft alleen op papier bestaan
1942 306.031 310.026 307.031 308.031 631 617 631 631
310.026 bestemd voor 617 maar direct in 631 geplaatst
1942 306.031 310.027 307.031 308.031 631 633 631 631
In dienst 30-10-1945 - 1950 nieuw nr: 618 618 1966
632 1938 306.032 310.032 307.032 308.032 632 632 632 632
Afgevoerd 10-08-1949 als vermist. vermist
633 1938 306.033 310.027 307.033 308.033 633 633 633 633
310.026 komt uit trst.631- in dienst 14-07-1945
1942 306.033 310.026 307.033 308.012 633 617 633 612
1950 nieuw nummer:617 617 1966
634 1938 306.034 310.031 307.034 308.034 634 634 634 634

1943 306.018 310.019 307.034 308.034 618 622 634 634

1944? 306.018 310.019 307.034 308.025 618 622 634 625
1944: uitgebrand, in de oorlog niet meer hersteld
1950 306.018 310.019 307.034 308.025 618 622 634 625
In dienst 21-12-1950 met nieuw nr: 615 615 1967
635 1938 306.035 310.020 307.035 308.035 635 635 635 635
CDk sloop 24-08-1948
1947 306.030 310.010 307.035 308.035 630 606 635 635
In dienst 11-09-1947
1950 306.007 310.010 307.035 308.035 607 606 635 635
In dienst eind 1950 als 611 611 1968
636 1938 306.036
307.036 308.036 636
636 636
CDk + Ce sloop 1942 na botsing met loc 3928, Vleuten, 25-01-1942
1942
310.036


636


C 636 gebouwd maar over na afvoer CDk + Ce, wordt later C 629II
1950 306.013 310.020 307.023 308.023 613 635 623 623
In dienst 13-11-1950 als 607 607 1965
637 1938 306.037 310.012 307.037 308.037 637 637 637 637
1943 306.029 310.012 307.037 308.017 629 637 637 617 In dienst 25-06-1946 - 1950 nieuw nr: 603 603 1970
640 1945 306.007 310.003 307.016 306.010 607 607 616 CDk610 Ex-607. In dienst 07-09-1945 met 2 CDk's, CDk 610 als BDk
1947 306.003 310.003 307.016 306.010 603 607 616 CDk610 Vanaf 01-05-1947 met uit 630 afkomstige CDk 603
1949 306.003 310.003 307.016 308.020 603 607 616 620 20-12-1949 in normale samenstelling met Bk 618 (ex-620) als 602 602 1966
461 1954 306.010     307.039     308.007 610     C 613     607 "Restantenstel", in dienst maart 1954 als ElD3 461
(307.039 is ex-310.007, voormalig C 613)
461 1964


Kleurstelling

Bij aanvang waren de treinen donkergroen uitgevoerd met een aluminium kleurig dak en schortplaten. Langs de zijkanten twee rode biezen, die op de koppen verbreed waren. Vanwege de naderende oorlogsdreigingen werden de daken vanaf 1939 donkergrijs uitgevoerd. Na de tweede wereldoorlog zijn diverse treinen weer opgeknapt, de meesten met een donker dak, maar enkele exemplaren verlieten met een aluminiumkleurig dak de werkplaatsen! Uitgaande van een andere kleurpsychologie werd begin jaren '50 de donkergroene kleur veranderd in een lichtergroene tint. Om te komen tot een verbetering van de zichtbaarheid werd omstreeks 1960 bij enkele stellen de rode neusbies vervangen door een gele proefsnor. Na enige jaren kwam hiervoor in de plaats een fraaie vijfvingerige vlerk met gele biezen over de hele zijkant. Bij de gele klassenbies bleven de klasseborden meestal zitten bij dit materieel. Reclamebanen zijn nooit toegepast op deze series. Sommige treinen hebben tot het eind toe in donkergroene livrei rondgereden.
In 1956 werden ten gevolge van de klassenverandering de benaming BDk, B, Be en Ak aangehouden. De klassenborden op de zijkanten werden dienovereenkomstig aangepast.

Klasseborden tot 1947 Klasseborden van 1947 tot juni 1956 Klasseborden van 1956
tot aan de buitendienststelling
Vanaf 1957 werd bij deze stroomlijnstellen de geel gekleurde streep als eerste klasseaanduiding ingevoerd. De eerste klasseborden bleven daarbij op hun oude plekje zitten.


Kleuruitvoeringen van materieel '36

Kijk naar de uitgebreidere kleuruitvoeringen
van deze vierwagenstellen.

Lichtgroen met gele bies : 1960 - 1970



Lichtgroen met gele proefsnor : 1958 - 1960



Lichtgroen met rode bies : 1956 - 1958



Donkergroen met grijs dak : 1939 - 1956



Donkergroen met zilver dak : 1937 - 1939



Werkterrein

Voor de oorlog lag het werkterrein van de viertjes op de Oude Lijn (Amsterdam - Den Haag - Rotterdam), Zandvoort, IJmuiden en de Hofpleinlijn. Na de oorlog werden ze ook ingezet naar Alkmaar, evenals het Gooi en voor de stoptreindienst richting Twente.
Sinds 1960 tot het eind werden ze gesignaleerd op de Hofpleinlijn, de Oude Lijn en de lijn Zwolle - Arnhem - Nijmegen.
In 1970, toen al deze ElD-viertjes buiten dienst gesteld waren kreeg treinstel 625 als enige mat.'36 bak een NS-vignet . Dit was nodig voor een spotje in het kader van Veilig Verkeer   "Ho! , geen risico". Vervolgens werd het tot 2 bakken gereduceerde stel door een dieselloc opgedrukt tot zo'n 80 km/h. Daarna crashde het afgestoten stel met volle gang op een afgesloten overweg tegen een vrachtauto die daar met zogenaamde pech stond. Dit alles in het kader van een stuk voorzichtigheid bij het oversteken van een met knipperlichten beveiligde overweg.


Treinsamenstellingen


mat '36   ElD4 serie 601 - 637 mat '36   El3 serie 441 - 453

mat '36 ElD3 serie 401 - 429 mat '36 El2 serie 211 - 214

De  treinsamenstellingen   van het elektrische stroomlijn materieel '35 en materieel '37 vindt u hier.





Maatvoering


CDk


elek. motorrijtuig mat.'36
baklengte 21740 mm
bakcodenummer: 306



C


elek. tussenrijtuig mat.'36
baklengte 21741 mm
bakcodenummer: 310



Ce


elek. tussenrijtuig mat.'36
baklengte 17720 mm
bakcodenummer: 307



Bk


elek. motorrijtuig mat.'36
baklengte 17580 mm
bakcodenummer: 308



Plaatsing opschriften:

1 = Bk 601 5 = Ce 601  9 = C 601 16 = CDk 601
2 = KTL 6 = KTL 10 = KTL 15 = KTL
3 = Gewicht ... ton 7 = Gewicht ... ton 11 = Gewicht ... ton 14 = Gewicht ... ton
4 = 308.001
      GES.HLM. ......
      REV.HLM. ......
8 = 307.001
      GES.HLM. ......
      REV.HLM. ......
12 = 310.001
        GES.HLM. ......
        REV.HLM. ......
13 = 306.001
        GES.HLM. ......
        REV.HLM. ......



Legenda:
Per 8 mei 2004 tabel-vernummeringen uitgebreid met gegevens van Hans de Vlaming.
mat ’35-2  <->  mat ’36-2  <->  mat ’36-4  <->  mat ’40-2  <->  mat ’40-5  <->  mat ’46-2  <->  mat ’46-4  <->  mat ’54-2  <->  mat ’54-4  <->  mat ’56-2  <->  Pec