-> U bent hier:   Stroomlijn  - -  elektrisch  - -  mat ’40-5

Het elektrische stroomlijnmaterieel

materieel '40 - 5


Last edited May 7, 2004 door Gerard van de Weerd


Vijfrijtuigstellen mat'40 serie 800

Als aanvulling op het bestaande materieel '36 voor het Middennet en de verder geplande elektrificatie werd in december 1939 opnieuw een grote order voor elektrisch stroomlijnmaterieel geplaatst. De bestelling omvatte :

   25 vijfwagenstellen mat '40
15 tweewagenstellen mat '40
29 tussenrijtuigen met bagegeruimte als uitbreiding tot driewagenstellen mat '36 serie 401
37 tussenrijtuigen als uitbreiding tot vierwagenstel mat '36 serie 601
15 stroomlijnpostrijtuigen serie 8507 tot 8521

CDk
bakcode:
303.001 t/m 303.004
baklengte: 21980 mm
Coo
bakcode:
307.001 t/m 307.037
baklengte: 17720 mm
Co
bakcode:
307.001 t/m 307.037
baklengte: 20390 mm
Cr
bakcode:
307.001 t/m 307.037
baklengte: 23440 mm
ABk
bakcode:
302.001 t/m 302.004
baklengte: 24624 mm

Laat de trein rijden !


serie ElD5    801 - 825
ontwerpsnelheid 140 km/h dienstsnelheid 125 km/h
lengte: 110,934 m gewicht: 214 ton
vermogen 8 x 198½ = 1588 kW 7,4 kW/ton
zitplaatsen 1e klas: 24     zitplaatsen 2e klas: 28     zitplaatsen 3e klas: 256



De eerste exemplaren van de serie 801-825 kwamen in 1942 in dienst. Ondanks de materiaalschaarste van de oorlog lukte het toch om alle 25 stellen compleet en wel af te leveren. Dat was in contrast met de tweewagenstellen, waarbij gaande de oorlog meer en meer problemen rezen ten aanzien van beschikbaarheid van grondstoffen. De vijfwagenstellen bestonden uit vier derde klasserijtuigen en een gecombineerd eerste-tweede klasse rijtuig. De order werd uitgevoerd door meerdere fabrikanten. Beijnes uit Haarlem leverde drie derde klasse rijtuigen, Werkspoor Amsterdam leverde het eerste/tweederijtuig en het derde klasse rijtuig met restauratieruimte. De drie derde klasse rijtuigen werden op vier draaistellen gezet, waarbij de middelste draaistellen gemeenschappelijke gebruikt waren. Coo betekent in dit geval; derde klasse rijtuig aan weerskanten opgelegd. De ABk en de Cr hadden ieder hun eigen draaistellen.




Rijtuigindeling

CDk

Naast de bagageruimte met een laadvermogen van 3000 kg heeft dit rijtuig een grote 3e klasse afdeling met 48 zitplaatsen.

Coo

Een open afdeling derde klas voor 48 personen en een kleinere afdeling voor 16 personen. Ook in twee toiletruimten was voorzien.

Co

Een ruimte met 48 zitplaatsen en een niet roken afdeling met 40 zitplaatsen. Deze bak huisveste ook de reservepantograaf.

Cr

Twee afdelingen niet roken, waarvan één met 24 zitplaatsen en één met 16. Verder een derde klasse restauratieafdeling met 32 plaatsen, een keuken, een dienstruimte en enige toiletten.
De keuken bevatte een fornuis met oven, koelkast, koffieketel en heetwaterapparaat. Vanuit de keuken werd de restauratieruimte bediend, waarvoor tafeltjes tussen de banken waren aangebracht. De eerste en tweede klas reizigers werden ter plekke op hun zitplaats voorzien van een droogje en een natje.

ABk

Banken waren hier in coach opstelling geplaatst, zodat de reizigers vrij zicht hadden op de baan. Tussen de passagiers en machinist was een glazen wand aangebracht. Door een ongeval werd deze wand in 1952 dichtgemaakt.

De aandrijving geschiedde door motoren in vier draaistellen, namelijk de uiterste draaistellen bij de CDk en de ABk en de beide draaistellen bij de reservestroomafnemer van de Co en de Cr. De draaistellen waren anders dan bij mat.'36. Men had plannen om de snelheid te verhogen tot 160 km/h. Naast remblokken was er een elektrische railrem aangebracht ter vergroting van het remvermogen. Deze was opgehangen aan de wieghangers, waarbij de onderwieg was vervallen. De aspotten waren afgeveerd met schroefveren. In de praktijk voldeden deze draaistellen niet helemaal, vooral bij hogere snelheden liepen ze erg onrustig.




Nummering

Elk rijtuig heeft een eigen uniek nummer, een zogenaamd bakcodenummer. Voor de CDk was dit 311.001 tot en met 311.025, enzovoort. Ondanks treinstelvernummeringen bleef dit unieke bakcodenummer altijd gekoppeld aan het betreffende rijtuig.


Treinstel
nummers
Bakcodenummering
Treinstel
nummers
Bakcodenummering
CDk Coo Co Cr ABk CDk Coo Co Cr ABk
801 1942 311.001 312.001 313.001 314.001 315.001 814 1942 311.014 312.014 313.014 314.014 315.014
802 1942 311.002 312.002 313.002 314.002 315.002 815 1942 311.015 312.015 313.015 314.015 315.015
803 1942 311.003 312.003 313.003 314.003 315.003 816 1943 311.016 312.016 313.016 314.016 315.016
804 1943 311.004 312.004 313.004 314.004 315.004 817 1943 311.017 312.017 313.017 314.017 315.017
805 1943 311.024 312.005 313.005 314.019 315.005 818 1943 311.018 312.018 313.018 314.018 315.018
806 1942 311.006 312.006 313.006 314.006 315.006 819 1944 311.019 312.019 313.019 314.005 315.019
807 1942 311.007 312.007 313.007 314.007 315.007 820 1943 311.020 312.020 313.020 314.020 315.020
808 1942 311.008 312.008 313.008 314.008 315.008 821 1943 311.021 312.021 313.021 314.021 315.021
809 1942 311.009 312.009 313.009 314.009 315.009 822 1943 311.022 312.022 313.022 314.022 315.022
810 1942 311.010 312.010 313.010 314.010 315.010 823 1943 311.023 312.023 313.023 314.023 315.023
811 1942 311.011 312.011 313.011 314.011 315.011 824 1943 311.005 312.024 313.024 314.024 315.024
812 1942 311.012 312.012 313.012 314.012 315.012 825 1944 311.025 312.025 313.025 314.025 315.025
813 1942 311.013 312.013 313.013 314.013 315.013

Schadeherstel

Na afloop van de oorlogshandelingen bleek dat er van deze jonge serie heel veel ontbrak of vernield was. Van de 125 bakken ontbraken er 79. Door zo snel mogelijk een aantal goede bakken met elkaar te combineren tot een treinstel kon er weer vervoerd worden. Het eerste stel dat weer kon rijden was de ElD5 808, bestaande uit de bakken CDk808, Coo 808, Co 808, Cr 808 en ABk 814. Langzamerhand kwamen er meer bakken terug waarvan de meeste hersteld konden worden. Voor andere gehavende en kapotgeschoten bakken was maar een conclusie te trekken: slooprijp. De voor herstel in aanmerking komende bakken werden geconserveerd en in afwachting van reparatie overal in het land opgesteld.
In 1951 kwamen pas de laatste treinstellen in dienst, dat waren de 811, 813 en de oude 820 onder het vrijgekomen nummer 812. Als treinstelnummer was de nummering van de groep C-rijtuigen (CDk-Coo-Co) bepalend.
Er waren nog twee combinaties CDk-Coo-Co-Cr overgebleven. Bij mat.'40 ElD2 had men nog twee CDk bakken over. Deze laatsten werden verbouwd tot ABk rijtuigen en gecombineerd met de vier C-bakken. Doordat deze nieuwe ABk bakken langer zijn, nam de totale treinstellengte toe van 110,934 m tot 111,150m. De beide stellen werden vernummerd tot 831 en 832.


ABk 831 en 832
bakcode:
324.001 t/m 324.002
baklengte: 24840 mm
Dit zijn de ElD2s 309 en 310, die over waren.
Twee ABk treinstelbakken kwam men te kort. Reden voor ombouw.
Klik op de pijltjesknop voor de ombouw.

De laatst overgebleven zes bakken werden gebruikt voor de diesel-elektrische dienst. Dit waren de CDk + Coo + Co 812 en de CDk 823, Coo 824 en Co 816. Bij de dieselvijven had men nog twee goede machinewagens en ABk-koprijtuigen beschikbaar. Op deze wijze kon men twee complete dieseltreinen samenstellen.




Vernummeringen

In 1950, toen men al het materieel geïnventariseerd had werd de serie 801-825 hernummerd tot 801-817. De laagste opengevallen nummers werden daarbij gevuld met de hoogste aanwezige stelnummers.
In 1956 werd de derde klasse omgezet naar tweede klasse en idem dito de tweede klasse naar de eerste. De benamingen CDK, Coo, Co, Cr en ABk werden toen BDk, Boo, Bo, Br en Ak.
Ten gevolge van ongevallen vonden wat bakverschuivingen plaats in de loop van de jaren '60. Tot 1960 gold als treinstelnummer de nummering van de C-groep, na 1960 bepaalde de A-bak het treinstelnummer. Praktisch betekende dit dat een compleet treinstelnummer (op papier) werd afgevoerd als alleen de A-bak door een aanrijding gesloopt moest worden.

Vanaf 1969 kwamen de vijfjes in aanmerking voor een levensduur verlengende revisie. Vanwege hun grote reizigerscapaciteit kon de NS nog geen afstand doen van deze treinstellen. De bakken werden opnieuw geschilderd en gelijktijdig weer voorzien van rubberen vouwbalgafdichtingen tussen de rijtuigen.
Met de komst van de tweewagenstellen Plan V7 ELP2 81-840 dreigde er een nummerbotsing te ontstaan. Bij de plan V's wilde men de nummering zoveel mogelijk op elkaar aan laten sluiten. Dit werd handig opgelost door de vijven het cijfer 1 voor hun nummer te geven, dus 1801 - 1832.
In 1972 viel het doek voor de laatste vijven, de 1805, 1811 en 1815. Geen enkel exemplaar van deze serie is bewaard gebleven.
De gegevens in tabelvorm staan aan het eind van deze pagina.




Kleurstelling

Vanwege de oorlog was de uitvoering van de treinstellen sober gehouden. Koper, brons en messing mocht van de bezetter eigenlijk helemaal niet toegepast worden, ten behoeve van de oorlogsindustrie had men hier zelf andere plannen mee. De raamlijsten, die normaal uit verchroomd brons gemaakt zijn, werden nu in grijs geschilderd staal uitgevoerd.
De afleveringskleuren waren olijfgroen met rode biezen, vergelijkbaar met mat.'36. De daken waren in een donkerder tint uitgevoerd om niet zo snel vanuit de lucht ontdekt te worden. De schortbeplating was ook donkergrijs uitgevoerd.
Bij revisies in de jaren vijftig veranderde het donkergroen naar lichtgroen. Sommige daken bleven donkergrijs, bij anderen zorgde men weer voor het fraaie vooroorlogs aluminiumkleurige dak.



Klasseborden tot 1947

Klasseborden van 1947
tot juni 1956

Klasseborden van
1956 tot 1963

Plakplastic bord van
1963 tot 1972

De geel gekleurde streep boven de eerste klas compartimenten werd aangebracht vanaf 1957.


Kleuruitvoeringen van het materiaal '40

In 1959 zijn enkele exemplaren getooid geweest met een gele proefsnor en rode biezen, maar vanaf 1960 kregen alle toen nog in dienst zijnde vijven gele biezen met de bekende vijfvingerige snor. De enige uitzondering betrof de ElD5 812, die met rode biezen in september 1968 werd afgevoerd. Hoewel sommige exemplaren tot 1972 in dienst zijn gebleven, zijn ze nooit getooid geweest met het witte NS-logo of blauwe reclamebanen.


De uitvoering van de ABk 801 - 825 ten tijde van aflevering in 1942.
Klik op de pijltjesknop voor de aanpassingen en kijk wat er gebeurd.



Werkterrein

Voor de oorlog lag het werkterrein van de vijfjes vooral op de drukke Oude Lijn (Amsterdam - Dordrecht), waarbij ze vaak gecombineerd werden met een tweewagenstel mat '35 of mat'36, en het Middennet. Na de oorlog werd dat opnieuw Oude lijn naar Hoek van Holland, de lijnen in Noord-Holland en het Middennet. In de laatere jaren werden ze vanwege hun grote zitplaatscapaciteit vooral ingezet gedurende de spitsuurdiensten en als badgastentrein (naar Hoek van Holland strand). Maar in oktober 1972 gingen de laatste eenheden buiten dienst. Helaas is geen enkel stel bewaard gebleven voor het nageslacht.



Treinsamenstellingen

Sneltrein tussen 1950 en 1960 Oude Lijn deel Rotterdam-Dordrecht en de Hoekse Lijn
mat '40   ElD5 serie 801 - 825

De  treinsamenstellingen   van het elektrische stroomlijn materieel '40 vindt u hier.





Dit vijfwagenstel zal over een uurtje weer hard nodig zijn om de vele forenzen te vervoeren van hun werkplek naar hun woonplek.
Den Haag HS, 28 september 1971. (collectie Gerard van de Weerd)



De vijfwagenstellen ElD5 waren nog heel hard nodig voor het spitsvervoer in Noord-Holland. Hier zien we een dergelijk treinstel in het Centraal Station van Amsterdam.
Amsterdam, juli 1972. (© 2005 Arthur Staal)



Behalve meerdere vijfwagenstellen staat er nog meer interessant materieel op de opstelsporen van de Rietlanden.
Amsterdam, 1974. (© 2005 Arthur Staal)



Een onttakeld vijfwagenstel staat naast de laadmal te wachten op verdere afvoer.
Uithoorn 1975. (© 2005 Arthur Staal)



Maatvoering


CDk


elek.koprijtuig mat.'40
baklengte 21980 mm
bakcodenummer: 311



Coo


elek.tussenrijtuig mat.'40
baklengte 17720 mm
bakcodenummer: 312



Co


elek.tussenrijtuig mat.'40
baklengte 20390 mm
bakcodenummer: 313



Cr


elek.tussenrijtuig mat.'40
baklengte 23440 mm
bakcodenummer: 314



ABk


elek.koprijtuig mat.'40
baklengte 24624 mm
bakcodenummer: 315



Plaatsing opschriften:

1 = CDk 801 5 = Coo 801   9 = Co 801 16 = Cr 801 20 = ABk 801
2 = KTL 6 = KTL 10 = KTL 15 = KTL 19 = KTL
3 = Gewicht ... ton 7 = Gewicht ... ton 11 = Gewicht ... ton 14 =Gewicht ... ton 18 =Gewicht ... ton
4 = 311.001
      GES.HLM. ......
      REV.HLM. ......
8 = 312.001
      GES.HLM. ......
      REV.HLM. ......
12 = 313.001
        GES.HLM. ......
        REV.HLM. ......
13 = 314.001
        GES.HLM. ......
        REV.HLM. ......
17 = 315.001
        GES.HLM. ......
        REV.HLM. ......




Tabellen


TR< TBODY>
El5 801 - 825      Periode 1942-1950
Treinstel
nummers
Bakcodenummering afkomstig van
CDk Coo Co Cr ABk CDk Coo Co Cr ABk Bijzonderheden wederopbouwperiode
801 1942 311.001 312.001 313.001 314.001 315.001 801 801 801 801 801
1947 311.016 312.001 313.001 314.001 315.001 816 801 801 801 801 In dienst 24-05-1947
802 1942 311.002 312.002 313.002 314.002 315.002 802 802 802 802 802 ABk sloop 24-08-1948
1946 311.002 312.002 313.002 314.014 315.019 802 802 802 814 819 In dienst 06-1946
803 1942 311.003 312.003 313.003 314.003 315.003 803 803 803 803 803 In dienst 01-04-1946
1949 311.010 312.003 313.003 314.003 315.003 810 803 803 803 803 Begin 1949 CDk gewisseld na schade
804 1943 311.004 312.004 313.004 314.004 315.004 804 804 804 804 804 CDk + Coo + Co + Cr sloop 24-08-1948
805 1943 311.024 312.005 313.005 314.019 315.005 824 805 805 819 805 In dienst 19-04-1946
806 1942 311.006 312.006 313.006 314.006 315.006 806 806 806 806 806 In dienst 13-04-1946
807 1942 311.007 312.007 313.007 314.007 315.007 807 807 807 807 807 ABk afgevoerd begin 1950 als vermist
1953 311.007 312.007 313.007 314.007 324.001 807 807 807 807 CDk309 In dienst 24-11-1953 als 831 met tot ABk verbouwde CDk 309
808 1942 311.008 312.008 313.008 314.008 315.008 808 808 808 808 808
1945 311.008 312.008 313.008 314.008 315.014 808 808 808 808 814 In dienst 13-11-1945 - 1e herstelde ElD5
809 1942 311.009 312.009 313.009 314.009 315.009 809 809 809 809 809 Afgevoerd begin 1950 als vermist
810 1942 311.010 312.010 313.010 314.010 315.010 810 810 810 810 810
1946 311.014 312.010 313.010 314.010 315.015 814 810 810 810 815 In dienst 09-02-1946
811 1942 311.011 312.011 313.011 314.011 315.011 811 811 811 811 811 In dienst 24-03-1951
812 1942 311.012 312.012 313.012 314.012 315.012 812 812 812 812 812 CDk + Coo + Co verbouwd tot Ck + Coo + Co DE V 196
813 1942 311.013 312.013 313.013 314.013 315.013 813 813 813 813 813
1951 311.013 312.013 313.013 314.013 315.004 813 813 813 813 804 In dienst 05-07-1951
814 1942 311.014 312.014 313.014 314.014 315.014 814 814 814 814 814
1946 311.001 312.014 313.014 314.002 315.008 801 814 814 802 808 In dienst 09-02-1946
815 1942 311.015 312.015 313.015 314.015 315.015 815 815 815 815 815
1947 311.015 312.015 313.015 314.015 315.013 815 815 815 815 813 In dienst 01-12-1947
816 1943 311.016 312.016 313.016 314.016 315.016 816 816 816 816 816 Co verbouwd tot Co DE V 197 - Cr + ABk sloop 08-12-1947
817 1943 311.017 312.017 313.017 314.017 315.017 817 817 817 817 817 In dienst 06-1946
818 1943 311.018 312.018 313.018 314.018 315.018 818 818 818 818 818 Sloop 31-07-1947
819 1944 311.019 312.019 313.019 314.005 315.019 819 819 819 805 819
1946 311.019 312.019 313.019 314.005 315.010 819 819 819 805 810 In dienst 08-1946 - 1950: nieuw nr. 816
820 1943 311.020 312.020 313.020 314.020 315.020 820 820 820 820 820 In dienst 21-05-1951 met nieuw nr. 812
821 1943 311.021 312.021 313.021 314.021 315.021 821 821 821 821 821 In dienst 29-05-1946 - 1950: nieuw nr. 809
822 1943 311.022 312.022 313.022 314.022 315.022 822 822 822 822 822 In dienst 17-12-1947 1950: nieuw nr. 807
823 1943 311.023 312.023 313.023 314.023 315.023 823 823 823 823 823 CDk verbouwd tot Ck DE197  : sloop Coo+Co:24-08-1948   Cr+ABk:23-04-1949
824 1943 311.005 312.024 313.024 314.024 315.024 805 824 824 824 824 Coo 824 verbouwd tot Coo DE197 - Cr+ABk afgevoerd in 1950 als vermist
1947 311.005 312.024 313.024 314.024 315.024 805 824 824 824 824 In dienst 23-05-1947 - Begin 1949 CDk gewisseld na schade
1949 311.003 312.016 313.024 314.012 315.012 803 816 824 812 812 Begin 1949 met CDk 803 - 1950: nieuw nr. 804 - CDk 311.005 bleef over, afgevoerd 1950
825 1944 311.025 312.025 313.025 314.025 315.025 825 825 825 825 825 ABk sloop 23-04-1949
1953 311.025 312.025 313.025 314.025 624.002 825 825 825 825 CDk310 In dienst 22-12-1953 als 832 met tot ABk verbouwde CDk 310



El5 801 - 825      Periode 1950-1972

Bakcodenummering afkomstig van wijzi-
Nw Oud 1970 BDk Boo Bo Br Ak BDk Boo Bo Br Ak ging Afvoer Bijzonderheden
801 801 1801 311.016 312.001 313.001 314.001 315.001 816 801 801 801 801 01-1972
802 802 311.002 312.002 313.002 314.014 315.019 802 802 802 814 819
22-05 69: schade BDk+Boo+Bo 802
802 1802 311.001 312.014 313.014 314.014 315.019 815 815 815 802 802 04-1972 23-05-69 in dienst met BDk+Boo+Bo 815 - begin 72: schade Ak
803 803 311.010 312.003 313.003 314.003 315.003 810 803 803 803 803
BDk 803 15-12-69 beschadigd bij botsing met Ak 804, Haarlem
1803 311.003 312.016 313.024 314.012 315.003 804 804 804 804 803 1969 01-1972 In dienst 19-12-69 met 4 B's 804
804 824 311.003 312.016 313.024 314.012 315.012 803 816 824 812 812
Ak 804 15-12-69 beschadigd bij botsing met BDk 803, Haarlem
1804 311.010 312.003 313.003 314.003 315.012 803 803 803 803 804 1970 05-1972 In dienst 26-02-70 met 4 Bs 803
805 805 1805 311.024 312.005 313.005 314.019 315.005 824 805 805 819 805 10-1972
806 806 311.006 312.006 313.006 314.006 315.006 806 806 806 806 806
Ak 806 afvoer 31-12-65 - schade door overwegbotsing
311.008 312.020 313.020 314.020 315.006 808 812 812 812 806 1966 31-12-1965 sloop 806: 06-05-1966 met BDk 808+Boo+Bo+Br 812
807 822 1807 311.022 312.022 313.022 314.022 315.022 822 822 822 822 822 01-1972
808 808 311.008 312.008 313.008 314.008 315.014 808 808 808 808 814
BDk afvoer 31-03-66
311.006 312.006 313.006 314.008 315.014 806 806 806 808 808 1966 12-1968 03-1966: 808 in dienst met BDk+Boo+Bo 806
809 821 311.021 312.021 313.021 314.021 315.021 821 821 821 821 821
Ak 809 afvoer 10-04-67 - schade door overwegbotsing
311.011 312.011 313.011 314.011 315.021 811 811 811 811 809 1967 10-4-1967 809 afgevoerd met 4 B's 811
810 810 1810 311.014 312.010 313.010 314.010 315.015 814 810 810 810 815 05-1972 Voorjaar 1967 tijdelijk met BDk+Boo+Bo 809
811 811 311.011 312.011 313.011 314.011 315.011 811 811 811 811 811
1811 311.021 312.021 313.021 314.021 315.011 809 809 809 809 811 1967 10-1972 In dienst 05-67 met 4 B's 809
812 820 311.020 312.020 313.020 314.020 315.020 820 820 820 820 820
Boo+Bo+Br afvoer 31-12-65
311.020 312.008 313.008 314.006 315.020 812 808 808 806 812 1966 14-09-1968 03-1966: 812 in dienst met Boo+Bo 808+Br 806
813 813 311.013 312.013 313.013 314.013 315.004 813 813 813 813 804 21-12-1967
814 814 311.001 312.014 313.014 314.002 315.008 801 814 814 802 808
Bij werkzaamheden 4 B-rijtuigen 814/815 gewisseld
1814 311.015 312.015 313.015 314.015 315.008 815 815 815 815 814 1960 05-1972 1960: in dienst met 4 B's 815
815 815 311.015 312.015 313.015 314.015 315.013 815 815 815 815 813
Bij werkzaamheden 4 B-rijtuigen 814/815 gewisseld
311.001 312.014 313.014 314.002 315.013 814 814 814 814 815 1960
1960: in dienst met 4 B's 814 - 20-05-69: elektrische storing 815
1815 311.007 312.007 313.007 314.002 315.013 831 831 831 815 815 1969 10-1972 13-06-69 in dienst met BDk+Boo+Bo 831
816 819 1816 311.019 312.019 313.019 314.005 315.010 819 819 819 805 810 01-1972
817 817 1817 311.017 312.017 313.017 314.017 315.017 817 817 817 817 817 03-1972 Lichte schade na botsing met loc 1202, Amsterdam, 19-03-1972
831 807 311.007 312.007 313.007 314.007 324.001 807 807 807 807 309 1969
12-06-69: elektrische storing 831
1831 311.002 312.002 313.002 314.007 324.001 802 802 802 831 831 04-1972 31-07-69 in dienst met BDk+Boo+Bo 802
832 825 1832 311.025 312.025 313.025 314.025 324.002 825 825 825 825 310 01-1972


N.B. Bij de wijzigingen na 1950 zijn steeds de meest recente rijtuignummers opgenomen. De oorspronkelijke nummers zijn te vinden in de bakcodes





   Rijtuigcodering:
    El elektrisch
    A eerste klasse
    B tweede klasse
    C derde klasse
    D bagage afdeling
    k koprijtuig
    r rijtuig met restauratie afdeling
    o opgelegd (gemeenschappelijk gebruikt draaistel)
    oo dubbel opgelegd
    Coo rijtuig 3e klasse op twee gemeenschappelijk gebruikte (opgelegde) draaistellen
    ABk koprijtuig met 1e en 2e klasse




Legenda:
Per 7 mei 2004 tabel-vernummeringen uitgebreid met gegevens van Hans de Vlaming.

mat ’35-2  <->  mat ’36-2  <->  mat ’36-4  <->  mat ’40-2  <->  mat ’40-5  <->  mat ’46-2  <->  mat ’46-4  <->  mat ’54-2  <->  mat ’54-4  <->  mat ’56-2  <->  Pec