Treinsamenstellingen voor de C12c en ABd9 rijtuigen
Last edited Februar 28, 2013
door Gerard van de Weerd
treinsamenstelling
    downloaden als pdf-bestand




De stalen coupérijtuigen serie C12c NS 6401 - 6485 en de stalen D-trein rijtuigen serie ABd9 NS AB 7521- 7555 werden in de dertiger jaren hoofdzakelijk ingezet voor de snelle expressetreinen op de trajecten tussen Groningen en Amsterdam / Den Haag / Rotterdam, tussen Amsterdam - Enschede en tussen Amsterdam - Maastricht.
Af en toe kwamen ze ook als buurlandrijtuig terecht in Keulen, Antwerpen en Brussel.
Op de andere lijnen reed voornamelijk het houten materieel.

De internationale stalen rijtuigen (ovaalramers ABd8 7201-7221, Cd10 7201-7206) en de latere Bolkoprijtuigen (ABCd10, ABd9 en Cd10) hadden hun inzetgebied door heel Europa heen.

Tractie:
Amsterdam - Groningen: stoomlocs serie 3700
Amsterdam - Enschede : stoomlocs serie 3900, 6100
Amsterdam - Maastricht: stoomlocs serie 3900
Amsterdam - Roosendaal/Essen: stoomlocs serie 2100, 3500 en halverwege dertiger jaren pas 3700
Rotterdam - Gouda: stoomlocs serie 1700




Treinsamenstellingen 1934

De daken van de stalen rijtuigen zijn nog licht getint, laaggeplaatste klassseborden.

trein 101    Rotterdam Poort - Gouda
loc DIII ABd9 C12c C12c DIV

trein 103    Amsterdam - Zwolle - Groningen
loc DIV C12c C12c ABd9 ABd9 AB7c C10c

trein 113   Amersfoort - Groningen
loc DIV C12c C12c ABd9 C12c ABd9 R ABd9 C12c

trein 114 Groningen - Zwolle - Den Haag SS / Rotterdam (zaterdags)
loc PIV DIV C12c C12c ABd9 ABd9 C12c C12c
Utrecht Rotterdam Maas Den Haag

trein 115   Groningen - Zwolle - Amsterdam (zaterdags)
loc DIV C12c ABd9 C12c C12c C12c ABd9

trein 118    Zwolle - Groningen (zaterdags)
loc DIV C12c C12c ABd9 ABd9 C12c

trein 119   Rotterdam - Gouda
loc PIII ABd9 C12c C12c

trein 120  Groningen - Amersfoort - Utrecht - Amsterdam / Den Haag / Rotterdam
loc PIV DIV ABd9 C12c C12c C12c ABd9 R ABd9 C12c
Utrecht Rotterdam Maas Den Haag Amsterdam

trein 329    Amsterdam - Amersfoort
loc DIV AB7c C10c C12c ABd9 ABd9 C12c C12c

trein 331    Amsterdam - Apeldoorn - Enschede
loc PIV DIV C12c ABd9 ABd9 C12c C12c AB7c C10c
Ensc hede Zutphen




Treinsamenstellingen 1939

De daken van de stalen rijtuigen zijn inmiddels donkerder gekleurd, laaggeplaatste klasseborden.

trein 3    Amsterdam - Rotterdam Poort - Roosendaal - Essen - Brussel - Parijs
loc C12c ABd9 DV ABd Cd Cd ABd7 C12c Pd
Cie du Nord Cie du Nord Cie du Nord serie 7501-7516 serie 7011-7013
buurlandinzet naar Brussel Zuid Paris Nord Roosendaal  Rotterdam Poort

trein 62  Visé - Maastricht - Eindhoven - Den Haag
loc DIV C12c ABd9 ABd9 C12c PIV

trein 82   Visé - Maastricht - Eindhoven - Den Haag
loc PIV DIV C12c ABd9 ABd9 C12c

trein 91   Dordrecht - Maastricht
loc PIV C12c ABd7     serie 7500 C12c DIV

trein 95   Den Haag SS - Maastricht
loc DIV PIV C12c ABd9 ABd9 C12c

trein 103   Rotterdam - Gouda
loc ABd9 C12c C12c DIV

trein 106   Groningen - Utrecht
loc DIV C12c ABd9 ABd9 C12c
Rotterdam Maas Den Haag
trein 106    Utrecht - Gouda - Den Haag SS/Rotterdam Maas in Utrecht bijgeplaatst
loc DIV C12c ABd9 ABd9 C12c DIV
Rotterdam Maas Den Haag

trein 109   Rotterdam - Gouda
loc ABd9 C12c C12c DIV PIV

trein 119   Den Haag - Gouda - Utrecht
loc DIV C12c ABd9 ABd9 C12c C12c DIV PIV

trein 122 Groningen - Amsterdam   (zaterdags)
loc DIV C12c ABd9 ABd9 C12c

trein 125   Rotterdam - Gouda
loc ABd9 C12c DIV

trein 132   Groningen - Utrecht
loc DIV PIV C12c ABd9 ABd9 C12c
Rotterdam Maas Den Haag



Treinsamenstellingen begin jaren '50

Groene rijtuigen met hooggeplaatste klasseborden.
Pas vanaf 1954 werden de rijtuigen geleidelijk blauw geschilderd.

standaard stoptrein noorden van Nederland begin jaren vijftig (meestal D + AB + C + C)
 
loc ABd9 C12c C12c DIV  
D-trein  HSM buikje  


trein 105 's-Gravenhage - Gouda (Groningen)
loc DIV C12c C12c ABd9
In Gouda werd gecombineerd met het Rotterdamse deel dat uit dezelfde combinatie bestond, maar in omgekeerde samenstelling.
De beide D's werden tegen elkaar geplaatst.
trein 105 Gouda - Utrecht (Groningen)
loc ABd9 C12c C12c DIV DIV C12c C12c ABd9
In Utrecht werd er nog een houten postrijtuig bijgeplaatst. En een verse loc nam aan de andere kant in Utrecht plaats als trekkracht naar het noorden.
trein 105 Utrecht - Groningen
loc PIV ABd9 C12c C12c DIV DIV C12c C12c ABd9

trein 222 Winterwijk - Apeldoorn - Gouda - Rotterdam
loc DIV C12c B4c C12c  
De B4c's waren opgewaardeerde C's of BC's danwel gedeklasseerde AB's maar ook C12c's als B4c gesteld (vandaar die aanduiding B4c).
C12c's reden namelijk na WO2 als het interieur nog goed was als B12c en die werden ook B4c genoemd. Het nummer bleef C 6400 maar de 3e klas borden waren vervangen door 2e klas. En die bordjes werden weer gebruikt om een heuse AB te deklasseren.

sneltrein 315  Amsterdam - Arnhem 1949
1000 PIV DIV C12c C12c C12c C12c ABd9c serie 7521

Sneltrein 31 Amsterdam - Maastricht 1949
1000 C12c C12c C12c DIV ABd9c serie 7521

sneltrein naar het noorden en oosten tussen 1948 en 1952
eloc NS 1000 P stoomverw. DIV C12c C12c C12c ABd9c serie 7521
of SNCF BB300 DB/NS (het postrijtuig is facultatief)

stoptrein 1309 Amsterdam - Arnhem 1949
eloc NS 1000 stoomverw. DIV C12c C12c ABd9c serie 7521

trein 101 Meppel -Leeuwarden 1950
loc DIV C12c Bd
De Bd is een als 2e klas gestelde Ovaalramer of een (A)Bd9 serie 7500.

trein 322 Zwolle - Zutphen - Arnhem 1950
3700 ABd9c serie 7521 C12c C12c DIV

trein 128 Groningen - Zwolle 1950
3700 DIV C12c C12c ABd9c serie 7521

trein 122 Groningen - Amsterdam 1950
3900 DIV C12c C12c ABd9c serie 7521

sneltrein Amsterdam - Enschede 1951
3700 C12c RD AB C C

Nijmegen - Roermond 1952
3900 C12c C12c ABd9c serie 7521 DIV

trein 316 Roermond - Nijmegen 1952
6300 C12c C12c ABd9c serie 7521 DIV

Eindhoven - Venlo 1952
3900 C12c C12c ABd9c serie 7521 DIV

trein 1149 Amsterdam - Dordrecht 1952
1100 PIV DIV C12c ABd9 C12c Bd9 PIV

Utrecht -Amersfoort 1952
1200 DIV ABd9c serie 7521 C12c C12c C12c C12c

sneltrein Leeuwarden - Amsterdam 1955  
(Een van de betere C6400'en deed dienst als tweede klasse rijtuig! Dat was niet aan de klasseborden te zien, maar de conducteur wees zo'n rijtuig toe aan de eersteklasse reizigers.)
1100 C12c C12c C12c C12c B12c DIV Cd9c serie 7151

Eindhoven - Venlo 1955
3900 C12c C12c ABd9 Bolkop C12c DIV

Eindhoven- Venlo 1955
3700 C12c C12c C12c ABd9c serie 7521 C12c DIV

Eindhoven - Venlo 1956
3900 B12c Bd9c serie 7521 B12c B12c DIV

Eindhoven - Venlo 1955
2600 DIV ABd9c serie 6231 B12c B12c

Eindhoven - Venlo 1956
2600 B12c DIV B12c B12c Bd9c serie 6151

militairentrein 11116 Ede - Roosendaal 1956

3700 A (plan E) C12c C12c C12c C12c C12c

Amsterdam -Alkmaar 1956
1200 DIV B12c B12c B12c B12c ABd9c serie 7521 P (plan E)

Dieseltijdperk Alkmaar - Hoorn (met 2200'en zonder uitlaatdemper).
Een 2200+C12c 6400+CKD plan E (met gesloten keuken) was één van deze combinaties.
Volgens N.J. van Wijck Jurriaanse kwamen met de jaarwisseling 1954/55 de eerste 2200 voor o.a. instructie een aantal slagen Alkmaar - Hoorn.

De samenstelling hiervan was:
2200+verwarmingswagen DB+Bolkop AB7400 en C12c 6400.
Vanaf de zomerdienst van 1955 was de samensteling 2200+C12c 6400+CDk plan E.
In de winterdienst van 1955/56 werd weer met eerste samensteling gereden en met ingang van de zomerdienst van 1956 verdwenen de door 2200'en getrokken treinen.
Alkmaar - Hoorn (2200 nog zonder uitlaatdemper)      winter 1954
 
2200 stoomverw. ABd9 C12c  
DB bolkop AB 7400  
Alkmaar - Hoorn (2200 zonder uitlaatdemper)   zomer 1955
alleen tijdens de zomerdienstregeling van 1955   (vanwege tekort aan dieseltreinstellen DEII)
 
2200 C12c CKD planE met gesloten keuken

Alkmaar - Hoorn - Den Helder 1956
2200 B12c B12c Bd8 serie 6200 (ovaalramer)     DIV

stoptrein Leeuwarden - Harlingen halverwege jaren vijftig
 
loc DIV B12c A8b (plan E eerste klasse)

1956 trein 280   Enkhuizen - Amsterdam 1956
2200 2200 A8b plan E A9 bolkop B9b plan E B9b plan E B9b plan E B9b plan E

militairentrein 11103 Vlissingen - Arnhem   1957
2200 2200 B12c B12c B12c B12c ABd9c serie 6231 ABd9c serie 6231 B12c B12c B12c B12c

stoptrein Maastricht - Vise 1957
6300 DIV B12c

Harlingen - Leeuwarden 1957
2400 B12c A8b plan E DIV
eerste klasse

boottrein Leeuwarden - Harlingen Haven trein 3278    1957
2400 B12c A8b plan E DIV

ochtendtrein Groningen - Harlingen   1957 (neemt ook een extra groentewagen mee)
2400 verwarmingswagen B12c A9 bolkop DIV gw

Leeuwarden - Harlingen Haven 1957 (met een extra groentewagen)
2400 DIV A  mat'24 B12c B12c B12c gw

'Definitieve' aankomst van de NS 3737 in het Spoorwegmuseum, 24 september 1958
2200 B12c 3737


Treinsamenstellingen omstreeks de jaren '60

Groene rijtuigen met hooggeplaatste klasseborden, vanaf 1954 werden de rijtuigen geleidelijk blauw geschilderd. Dit gebeurde pas bij een grote revisie. Omdat deze rijtuigen aan het eind van hun levensduur waren, werden ze niet allemaal gereviseerd en blauw geschilderd. Een groot deel van de rijtuigen die tussen 1960 en 1963 aan de kant gingen droeg nog een groene kleurstelling.
Alkmaar - Den Helder 1958
2200 B12c B12c B12c AB 5600 mat'24 DIV

Den Helder - Alkmaar 1958
2200 B12c B12c B12c A (bolkop) B12c DIV

Nieuweschans-Groningen 1958
2200 DIV B mat'24 B mat'24 AB 5600 mat'24 B12c B12c

doorgaande ochtendtrein 3634 Groningen-Leeuwarden 1959
2400 verwarmingswagen B12c B12c B12c ABd9c serie 6231 DIV

trn 3278 Leeuwarden - Harlingen Haven 1959
2400 B12c B12c B12c AB 5600 mat'24 DIV

Leeuwarden - Harlingen Haven 1959
2400 DIV A8b (plan E) B12c B12c B12c

trn 3343 Groningen - Nieuwe Schans 1959
2400 B12c B12c B12c B12c AB 5600 mat'24 DIV

Tiel - Nijmegen 1959
2200 Bd9c B12c B12c IV

militairentrein 11517  Amersfoort-Ede     1959
1100 B12c B12c B12c B12c ABd9c serie 6231 B12c B12c B12c

trn 3090 Mariënberg - Almelo 1960
2200 ABd9c serie 6231 B12c B12c B12c B12c B12c

Harlingen Haven - Leeuwarden 1962
2200 ABd9c serie 6231 B6D 6800 B12c B12c B12c
bolkop

boottrein Leeuwarden - Harlingen Haven 1962
2400 B12c B12c B12c AB 5600 mat'24 DIV

Groningen - Nieuweschans  trein 3361    1962
2200 B6D 6800 ABd9c serie 6231 B12c B12c B12c B12c

Rodeschool - Groningen  trein 3855     1962
2400 B6D B12c B12c B12c B12c B12c

Leeuwarden - Groningen trein trn 3606     1962
2200 B6D ABd9c serie 6231 B12c B12c B12c B12c B12c

Gron ingen - Leeuwarden trein 3646     1962
2200 B6D ABd9c B12c B12c B12c

Hardenberg - Enschede  trein 3006      1962
2200 ABd9c serie 6231 B12c B12c B12c B12c B12c

Leeuwarden - Harlingen  trein 3204     1962
2200 B6D ABd9c driemaal B12c (bij voorkeur serie 6471-6480)

Harlingen-Leeuwarden boottrein 3206 2200 - B6D A4B5 3xB12c
2200 B6D ABd9c B12c B12c B12c

Groningen - Roodeschool trein 3856/3857    1963
2200 B6D B12c B12c B12c B12c B12c B12c

Groningen - Nieuweschans trein 3361/3310     1963
2200 B6D ABd9c serie 6231 B12c B12c B12c B12c

trein 5480 Den Helder - Alkmaar - Rotterdam  1965
1200 B12c B12c B12c A 5500 mat'24 B12c B12c B12c DIV

Den Helder - Alkmaar  trein 5480      1966
2200 AB 5600 mat'24 AB 5600 mat'24 B12c B12c B12c B12c B12c B12c B12c B12c B12c
Treinsamjaren30  <->  TreinsamC12c  <->  TreinsamPlan D  <->  TreinsamPlan E  <->  TreinsamPlan K-N  <->  TreinsamPlan K  <->  TreinsamPlan W  <->  TreinsamStalD
Copyright 2020 door Gerard van de Weerd